onsdag 16 juli 2014

Det bästa och sämsta med att vara preggo

Visst finns det för och nackdelar med att vara gravid fastän det positiva överväger förstås. Att få gå och bära på ett nytt liv inom sig är ju det största och mest fantastiska som finns...
Här lista jag några saker som stämmer in på mig, såklart ar det olika för alla.

Bäst:
  • att följa med hur min kropp förändras vartefter veckorna framskrider - tänk att den håller på att tillverka en baby
  • man blir automatiskt medlem i "den hemlig gruppen" som alla gravida och de som har barn är med i. Förut kändes det som man alltid stod utanför om ni förstår vad jag menar:)
  • alla bebiskläder och saker man får köpa!
  • kroppen får mera kurvor, vilket jag gillar i alla fall..
  • du kan alltid skylla på graviditetskrämpor när du inte har lust att göra olika saker. Okej, det har jag verkligen inte gjort (så ofta) när jag har mått dåligt så har jag verkligen inte orkat med vissa saker!
  • huden, håret och naglarna blir bättre
  • jag har aldrig ätit så hälsosamt som jag gör nu. Vill helst äta husmanskost, mycket frukt o grönsaker. Börjar må illa av hamburgare, pizza och godis. Bulla däremot har jag fortsatt med som vanligt:)
  • jag känner mig otroligt fin och värdefull
  • alla snälla människor som grattar och delar ens tankar kring graviditeten
Sämst:
  • ILLAMÅENDET (för mig  fr. v. 6-18 ) 
  • tröttheten, eller mest det att inte orka hålla på som jag gjorde förut, får prioritera mera..
  • kämpigare att få till snygg sång. Jag upplever att min röstklang är mörkare eller lägre än förut och att ju större jag blir desto svårare är det att känna av magstödet
  • humörsvängningar, en dag är allt på topp coh jag känner mig som en blivande supermama för att nästa dag fundera hur jag ska kunna klara av att ta hand om en bebis:)
  • lukter - det värsta är smuts, tobaksrök, starka herrparfymer och mat os
  • att inte kunna träna som förut. Först var jag så illamående att det gick bara inte och sen började jag tidigt få sammandragningar och det kände inte alls okej att gå till gymmet och pressa:(
  • oron över alla möjliga saker kring graviditeten, nervositeten före ultraljuden och att nånting ska vara fel med babyn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar