tisdag 3 augusti 2010

Blondinbellas Stockholms guide

Hittade denna fantastiska Stockholmsguide på blondinbellas bloggg lagom tills vi ska åka iväg!

Shopping kring City och Stureplan. T-bana centralen & östermalmstorg:

Många som besöker Stockholm har en tendens att endast virra runt kring Drottninggatan och alla butiker längs den gatan. Och även om det är kedjorna som du är ute efter så ligger den bästa H&M eller Zara inte där:

H&M - Den bästa H&M i Stockholm som alltid har det det senaste är den vid NK, på Hamngatan. De andra butikerna upplever jag mer utplockade. Vill du till H&M Trend så ligger den tvärs över gatan i den stora gallerian.

Gallerian - Gallerian ligger mitt emot NK och där finns otroligt många butiker. Min favorit är TopShop, H&M Trend och Vila. Är ni sugna på nyttig glass finns ett otrolig bra yoghurtglass-ställe, vill ni hellre gotta i er cupcakes och kladdkaka ska ni välja American Cookies, tyvärr är det alltid proppfullt av människor i Gallerian.

Pub (Drottninggatan) - PUB är min pojkväns favoritställe. De har otroligt snygga killkläder, just nu har Gant otroligt fina killkläder i och med deras nya designer som satsar på en vintage-stil. För oss tjejer så finns snygga Whyred-kläder och andra spännande svenska märken.

NK - På NK har de nästan alla märken, i mars öppnar de även upp en Ralph Lauren-butik för tjejer. En tébutik längst ner som enligt mig har dom bästa sorterna, allt ifrån Detox-té till ett mumsigt cheesecake. Bara för att det är NK är det inte dyrare, jag brukar köpa 1 hg för 39 kronor, räcker ett tag! Missa inte deras konditori på nedervåningen (världens bästa solskensbullar) samt deras praliner och mina favoriter; NK Mint.

PK-huset: Bredvid NK så ligger PK-huset, man märker det knappt men där inne finns den bästa Gina Tricot. Återigen så är det stor skillnad även fast det är kedjor. I PK-huset finns även color of benneton, bomerang, Indiska, Face, Mathilde som har Odd Molly.

Make Up Store - Bästa sminkbutiken ligger på Norrlandsgatan, bredvid PK-huse

Norrmalmstorg- Här hittar ni en fantastisk Acne-butik, missa inte!

Bibiloteksgatan - “Ett märkes-drottninggatan” kan man väl säga men missa inte butiken Oasis som har jättefina partyklänningar till ett bra pris. Runt hörnet hittar du Mäster Samuelsgatan där min favorit-smyckesbutik “Antikt, gammalt och nytt” ligger, där finns coola smycken för 50-lappen!

Andra bra butiker på Biblioteksgatan: By Malene Birger, Filippa K, Fornarina och Urban Outfitt som har coola kläder och inredningsprylar.

Två Tre gånger - Om ni vill fynda märkesväskor etc seond hand, Linnegatan

Sturegallerian - En underskattad galleria. Där finns Elise, den butik där jag köper majoriteten av mina partyklänningar. I gallerian finns även Stockhoms bästa Zara-butik! Missa inte alla småbutiker i Sturegallerian såsom Monroe, om du vill du komma hem med något eget från en butik som inte är kedjor (speciellt fina skinnväskor runt 1000-lappen, köper mina där). Och så finns en extremt bra bokhandel för den som är en läslus som jag. I Sturegallerian kan man även köpa jättegott bröd från Gateau.

Restauranger som jag gillar (Hörrni skippa Kungshallen!)

Wasahof - Verkligen en av mina favoritrestauranger som ligger i samma hus där Astrid Lindgren bodde. Vill ni äta skaldjur ska ni gå hit. Eller en fantastisk moules frites!

East - Belägen vid Stureplan, perfekt att äta lunch/middag. Dock är det lite dyrare men sushin är helt fantastisk. Resten av menyn består mest av asiatiska rätter. Oxfilésashimin och vårrullarna är mina favoriter, det är två förrätter som man mätt på tillsammans. Vill ni gå ut och bara ta ett glas vin på kvällen så är East perfekt för det också.

Akki - Det ser inte mycket ut för världen, belägen vid Medborgarplatsens tunnelbana men vill ni äta en god sushi om ni befinner er på söder, välj Akki!

Beirut Café - Vill ni äta libanesiskt så gillar jag detta ställe

Capri - På Nybrogatan nära Stureplan så hittar du denna italenska restaurang, en typisk sådan med rödvit-rutiga dukar och stearinljus på bordet. Perfekt att ta med sin partner! Väldigt prisvärt och har glutenfri pasta vilket jag tycker är strålande.

Sturehof - Klassisk husmanskost. Lite dyrare men värt det! Köket är öppet till 01.00!

Texas Long Horn - Vid humlegårdsgatan hittar du denna restaurang som egentligen är en kedja. Ett riktigt köttställe till bra pris. Hit kan man gå som kompisgäng eller familj, det spelar ingen roll! Jag tar alltid biffen med bakad potatis till. Och glöm inte steksåsen som står lite gömd på bordet, den gör allt! :)

Caliente - Spansk restaurang på Kungsholmen. Stockholms bästa tapas!

Arirang - Luntmakargatan i Vasastan, god prisvärd koreansk mat. Bra lunchställe!

Creperiet - Tegnergatan i Vasastan som sereverar matiga creps, bra lunchställe!

Prinsen - Bästa köttbullarna i världen, gå dit på helgen och bruncha!

Cafeer i Stockholm som är mina andra hem:

Fresco - På Grev Turegatan. Stockhoms bästa sallader och morotskaka

Mocco - Kändisspaning på Nybrogatan. Goda luncher, stor lokal och god latte!

Zanzibar - Mitt på Norrmalmstorg och har bra luncher. Trevlig personal!

Sturekatten - Riddargatan. Som hemma hos Mormor, Nils och mitt favoritcafé.

Le Café - Befinner ni er i Sturegallerian är Le café ett bra café

Blueberry - Nyttiga smoothisar som är fantastisk goda

Afternoon tea på Grand hotell - Buffé med bakelser, kakor och smörgåsar

Det här var ett litet utval på allt som finns i här, men det är i alla fall mina favoriter. Du kan ta dig till alla ställen med tunnelbana, googla på namnen!

1 kommentar:

  1. Bra lista tycker jag. Gillar dom ställena också. Jag gjorde om den här listan i Whaam. Vad tycks?

    http://whaam.com/StellaJansson/linklists/1156
    http://whaam.com/StellaJansson/linklists/1155
    http://whaam.com/StellaJansson/linklists/1154
    http://whaam.com/StellaJansson/linklists/1157

    mvh
    S

    SvaraRadera