torsdag 21 augusti 2014

Mental förberedelse inför förlossning

Ok, eftersom jag är utbildad mental tränare så ser jag förlossningen som ett ypperligt tillfälle att testa mina skills:)
Mental träning handlar om visualisering med positiva målbilder, affirmationer och avslappning. Mycket kan ännu läggas till men så skulle jag kort beskriva träningen. Och jaa, det är verkligen TRÄNING som gäller för att få resultat!
Det svåra med att förbereda sig mentalt inför förlossning är att man aldrig vet NÄR det sätter igång, HUR länge det håller på och en förlossningen kan ju gå till på så många olika sätt. Därför kan jag inte   visualisera så konkret, t.ex att vattnet  går här hemma, vi åker in, jag har värkar i fem timmar och krystar i 20 min och så är det klart. Hm.. Så hur göra då?

För det första så ser jag på förlossningen som en stor och spännande positiv utmaning!
Jag litar på mig själv och de personer jag kommer att ha runt mig.
Bara vetskapen om att kvinnor världen över föder barn och det är något helt naturligt gör att jag känner att även jag kommer att fixa det:)

Jag har funderat ut några delmål som jag kommer att börja visualisera igenom varje dag fram tills dess är dags. Detta kombinerat med avslappning och att träna profylaxandning.

1. Vi åker in till BB (packar oss i bilen med väskorna och kör mot Kokkola!!)
2. Vi kommer fram och blir inskrivna (det blir man väl?) och får åka till vårt rum
3. Jag är öppen 3 cm
4. Öppen 5 cm
5. Öppen 8 cm
6. Öppen 10 cm och jag får börja krystningsarbetet
7. Bebin kommer och jag får den på mitt bröst
8. Vi får sätta sockorna på bebin
9. Vi får ringa, sms:a och berätta åt familj/vänner
10. Vi får checka ut från BB och komma hem till vårt hus som en liten familj. Vi får sätta oss i soffan och mysa med den lilla.

Så, ni som fött barn.. Låter dessa delmål vettiga? (Visst,det kan hända jag blir igångsatt, det bli kejsarsnitt eller annat men då får vi ta det som det kommer.) Med en positiv inställning och förväntan tror jag man klarar det mesta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar