måndag 25 augusti 2014

Förlossningsbrev

Jag vet det blir mest gravidsnack just nu i bloggen men det upptar liksom hela min hjärna just nu.
Imorgon tänkte jag försöka skriva ihop ett förlossningsbrev, inget invecklat utan bara några punkter om vad vi önskar.
Jag undrar verkligen om någon tar sig tid att läsa igenom det jag plitar ner och om barnmorskan verkligen kommer att ta hänsyn till våra önskemål när det sen gäller?
Om inte annat, så är det ju ett bra sätt att fundera på vad man själv har för önskemål gällande förlossningen och prata ihop sig med partnern.

Några saker som jag kommer att skriva ner är:
- kort om hur jag ser på förlossningen och hur jag förberett mig
- vad jag förväntar mig av barnmorskan
- funderingar kring smärtlindring
- önskemål om familjerum
- sambons roll

Är det vanligt att man skriver förlossningsbrev? Vore intressant att höra ifall andra gjort det och om personalen verkligen tog sig tid att läsa det?



3 kommentarer:

  1. Jodå å åtminstone mitt jääätte långa brev läste dom nog igenom i jeppis iaf. :) ja skrev bl.a. Om att ja helst inte ville ha smärtlindring ifall ja klarar å att dom måste Föklara noga allt som händer åt mig då känner jag mig mera lugn å att de ska påminna mig om profylax andningen..m.m... :) åtminstone för en själv känns e så bra att få ge de till dem.

    SvaraRadera
  2. Just så, man kan kan säkert skriva precis som man själv vill då, de har säkert läst massor olika brev.
    Jag är bara rädd för att uppfattas för krävande. ;) Å jag har helt samma tankar som dig. Helst ingen smärtlindring, men att de säger till när sista chansen är ifall jag ångrar mig och så vill jag bli väl informerad om vad som är på gång och allt de gör.

    SvaraRadera
  3. Jag skrev inget brev. Vi fick nog fram mina önskemål i förlossningssalen :)

    SvaraRadera