tisdag 14 oktober 2014

Mina tankar om amning

Redan tidigt när jag var gravid så bestämde jag mig för att jag skulle amma och jag har satt målet att helamma i sex månader så som rekommendationerna är i Finland. Det förvånar mig att så många väljer bort amningen så tidigt och att det inte pratas något extra om amning på förberedelsekurser eller kommer på tal med hälsovårdaren. De borde ju uppmuntra blivande mammor till amning när vi nu har de rekommendationer vi har här i landet.
För min del har amningen funkat bra och det är till största del för att jag tidigt bestämde mig för att jag ska amma mitt barn! Jag visualiserade ammandet som något kärleksfullt, livsviktigt och så självklart! Jag var beredd på att låta det ta tid att lära mig, vilket jag också gjorde på BB från den stund hon föddes. Jag ringde på hur många gånger som helst så att jag skulle få hjälp med att hon sku hitta det rätta greppet och fast det var kämpigt i början så höll jag mig lugn och fortsatte försöka.
Idag är hon 1,5 månad gammal och nu känner jag att vi är ett riktigt bra team gällande amningen, det är aldrig jobbigt längre, gör inte speciellt ont och det är så mysigt att få ha henne nära och se hur nöjd hon är:)
Vad jag tror, är att många ger upp för lätt eftersom de inte fått varken stöd eller information om amning under graviditeten men också för att det kan vara tidskrävande och en stor omställning att plötsligt behöva vara helt tillgänglig för en annan människa dygnet runt.

3 kommentarer:

  1. Helt i samma åsikt! :) ja hadd å som mål 6månader, men sen då ja kom ti he tå burja e ga rikti bra så tå körd ja på bara åså mittiallt märkt ja tå A va 11månader att shit kanske man sku sluta nu.. :))

    SvaraRadera
  2. Suveränt sunda tankar om amning Lini! Helamning till sex månader och delamning till två år, enligt WHO:s rekommendationer. Åtminstone delamning till 1 år, på det viset behöver hon aldrig få nån ersättning, utan får börja med vanlig kossa-mjölk då hon fyller 1�� Keep up the good work

    SvaraRadera
  3. Vad bra Nilla att de funka så bra för er! Jag tror det mest handlar om att bestämma sig och sen hålla hårt på det. Int ska jag sluta tvärt vid sex månader utan trappa ner och kanske vi ammar ända till 1 års-dagen:)

    SvaraRadera