onsdag 31 mars 2010

på dagstidningens första sida i dag


Ju längre jag bor här desto nöjdare blir jag, säger Simon Finskas i Nykarleby om sitt spontana husköp.
Nöjd med spontant beslut

Publicerad 30 mars 2010 kl. 23:45. Senast ändrad 30 mars 2010 kl. 22:18

Simon Finskas i Nykarleby köpte sitt hus i höstas. Han var på väg från Jakobstad hem till Jeppo när han kom ihåg en husvisning i Nykarleby just den dagen.

- En halvtimme innan visningen var slut var jag på plats. Jag gillade vad jag såg och sa till mäklaren att jag återkommer under veckan, säger han.

Men husköpet blev inte den långsamma process som Finskas tänkt sig. Mäklaren uppgav att begärt pris uppnåtts och att Finskas har en halvtimme på sig att ta beslut.

- Det blev nog ett spontanköp för jag slog till direkt. Jag hade inte ens begärt lån i banken, men den saken ordnade sig också, säger han och småskrattar.

- Som för så många andra var det största bekymret att få ner marginalräntan, tillägger han.

Huset på 100 kvadratmeter har en intressant historia. Det byggdes på 1930-talet i Kovjoki och flyttades till Nykarleby på 1950-talet. Då fick det också en tillbyggnad.

- För fyra år sedan renoverades huset, som nu har alla bekvämligheter. Vi behövde inte göra annat än att flytta vårt bohag, säger Finskas.

Han är sambo med Caroline Lillmåns och till familjen hör även frassen Batman.

När jakten på hus var som intensivast sökte han lämpligt objekt i alla prisklasser. Det som sist och slutligen avgjorde var förmodligen närheten till naturen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar