torsdag 15 juli 2010

Nykarleby

Förrän vi fyttade hit i oktober förra året så hade jag kanske besökt Nykarleby två gånger tidigare. Det har nog aldrig funnits i mina tankar att jag skulle komma att bo här. Jag, eller vi trivs fantastiskt bra här och jag skulle nog sakna staden ifall jag skulle hamna och flytta bort.
Nykarleby har många pärlor, som man speciellt lägger märke till sommartid.

Brostugan: Ett gammaldags cafe strax intill vattnet där man kan äta enkel ekologisk lunch varje vardag. De ordnar även musik och mat kvällar varje vecka i sommar. Benny och jag har spelat en kväll där och kommer även att spela en kväll till i augusti.

"Vatotorni" (Cafe Panorama): ett högt vattentorn 200 m fr. vår stuga. Dit åker man upp med en liten läskig hiss. Det funkar som utkikstorn och cafe. Man ser jättelångt och det är en mycket vacker vy.

Andra sjön och tullmagasinet: Vid andra sjön finns en fin badstrand, dit jag ska bege mig snart och ett cafe där man kan sitta och kolla ut över sjön, havet? De ordnar också en del happenings. bl.a. jazzkvällar. Bara några få km med cyckel fr. stan.

De var tre sommarcafeer som jag rekommenderar!

Andra saker jag gillar med staden är:

torghallen har öppet varje dag till 22.00!
det finns ett snyggt, nytt gym som dessutom är jättebilligt att gå på
Lillkungscafe, trevligt cafe mitt i staden
mysiga bostadsområden (källbacken där vi bor)
många katter och hundar. Det verkar som om alla här skulle vara djurvänner
många mysiga stigar att gå på när man vill motionera
Pedros pub/restaurang. Jätte goda burgers och Pedro är även en pärla.
Stjärnhallen,ny fin idrottshall.

Överlag är Nykaabi en jättfin stad med många trevliga människor och mycket charm. För oss är det lagom nära dit vi oftast färdas, Forsby, Jeppo, Jakobstad och Vasa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar