tisdag 5 mars 2013

Paris!

Nu kan jag bocka av en av de städer som jag alltid velat besöka. Paris var kanske inte riktigt som jag tänkt mig, varken bättre eller sämre. Jag hade förväntat mig en mera modern stad, med vackra människor och charmiga karlar, men inte. Mycket gamla och ståtliga hus fanns det, skräpigt på gatorna och buttra människor. Det var faktiskt sällan man möttes av ett leende. Servicen på fik och restauranger var ganska så usel, några få undantag dock där de var hjärtliga. Annars ganska tydligt att de inte gillar turister och engelskan.
Men, det finns mycket att se! Vi var upp i Eiffeltornet, mina ben bara skakade hela vägen upp, alltså inget för höjdrädda, utsikten var fin fast lite molninigt. Det sägs att man får den bästa utsikten av Paris från Triumfbågen, men den såg vi bara från gatan. Notre Dame kyrkan var supermäktig likaså Sacre ceure i Montmarte. Kyrkan finns högt uppe på en kulle i området Monmarte var man också har fin utsikt över staden. Det området gillade jag mest. Flera trevliga småaffärer och ett stort torg med konstnärer som målade och sålde sina tavlor. Här fick vi också målat ett porträtt av oss!
Louvré museét var stort och superfint, men kan man inget om konst så får man inte ut så mycket av det. Mona lisa var väl den målning jag kände igen då:)
I shoppingväg fanns alla de dyra märkesbutikerna och även en del franska lågpris märken som jag inte hört tals om. Det var verkligen svårt att hitta affärer som H&M och Zara, hittade en av var så då var jag lyckligt! Köpte inte så värst mycket , två klänningar och en kofta. Det mesta av pengarna gick åt till mat och fika, så för en matälskare som jag var Paris TOPPEN!!
Ifall jag besöker Paris igen så åker jag gärna längre in på våren eller hösten när det är varmare, nu var det riktigt kallt och ganska grått överallt. Då skulle jag också boka in någon konsert på Operan, som lär vara superfin, såg den bara utifrån och show på Moulin Rouge. Kanske också tagit reda på andra små pärlor i restaurangväg och shopping.
En härlig weekend hade vi och visst är det skönt att komma bort ibland, så man får komma hem igen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar