lördag 26 juni 2010

midsommarn

Visst var det ett toppen väder igår! Jag steg upp halv 9 och gick ut på en promenad i värmen. Vi har en skog med en mysig stig bakom vårt hus,den gick jag efter och plockade lite blommar och hälsade på hästarna i hagen. Vilken härlig midsommarmorgon!
Elin och jag hade ju tänkt paddla gummibåt i Forsby forsarna, men då hade vi ännu ingen båt på förmiddagen. De var slut i alla supermarketar . Men Kl 11 så hittade vi en endaste båt på Shell i Jakbstad, så då blev det bråttom att ställa sig iväg mot F.by och pumpa upp båten.
Vi var sammanlagt runt 20 gummibåtar! Några hade "pimpat" upp sina båtar, målat dem och spökat ut sig själva. Elin och jag hann inte riktigt tänka ut någon strategi, utan satsade bara på att försöka överleva de grymma forsarna..
Redan i den första lilla forsen hamnade vi på nån elak sten, så det kom hål på båten. Men vi hade pumpen med och hjälptes åt att få mer luft i den med jämna mellanrum.
Det var helt vindstilla och vackert på ån, vi paddlade lite före deandra för att få lite lugn och ro och inte trassla till oss bland de andra. ån bestod mest av stilla vatten, men här och där små forsar, med masa stenar att försöka ta sig igenom. Ohc vi kämpade nog mest av alla med att försöka komma fram i en läckande gummibåt, det var vått och skitigt i båten och Elin skulle ha minst 5 kisspauser vilket ledde till mycket klättrande in och ur båten!
Efter ca 3 o en halv timmes paddling var vi framme vid den första stoora forsen - kullforsen! Vid det laget var vår båt så pass skadad att vi bestämde oss för att stiga ur och leda ner båten i forsen. Det var jätte halt, såg ut som en rutchbana.
Elin satte sig ner och råkade glida iväg ner för forsen + att en gummibåt kom bakifrån på henne, Aj! Men det gick bra! Och vi var inte de enda som avslutade racet där, flera andra hade paddlat tillräckligt för idag. För de andra återstod ännu 2 stora forsar och vad jag vet så fick nog ingen någon större skada. Men farligt var det nog, men skitkul! Ska kolla om båten går att lappa så jag kan använda den flera gånger. Kunde tyvärr inte ha kameran med för den skullle ha blivit förstörd, men jag tror nog att många andra har både videor ock foton på äventyret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar