måndag 16 april 2012

day 1

Idag startade turnén i Kaustby. Vi gjorde två konserter i musikgymnasiet där och det gick riktigt bra. Det märktes att vi hade en musikintresserad publik för de hängde bra med i konserten och klappade i takt! Konserten består av ett tiotal svenska låtar, varvat med prat och frågor till publiken. Vi spelar endast i finska högstadie och gymnasie skolor, det är då tänkt att de ska få ta del av en svensk konsert och bli upplysta om finlandssvenskan. Idag hamnade jag också på en frågestund i en gymnasieklass där läraren ville jag skulle berätta att det inte är någon självklarhet att alla kan finska i Finland och hur svenskt det är på många ställen. Det var meningen jag bara skulle tala på svenska, men då tyckte läraren att jo.. eleverna kan fråga frågor av mig på finska och jag försöker svara så gott jag kan på finska! Nå joo.. där fick de nog beviset att inte alla pratar flytande finska. Men jag försökte så gott det gick och lyckades få fram att jag nog höll på Finland i hockey och att jag vill bo kvar i Finland fastän jag inte har några finsk vänner :) hm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar